Friday, February 15, 2008

مــتــعــة


على الأقل الـتـَفـَتُّ للشمس صباح يوم صعب ، و قلت صباح الخير !

يراني سكان المدينة على أنني من تنظر و تحكم ، و أنني صاحبة القرارات كاملة .. و القرارات التي تخص صميم شخصهم ..
و أنا أعلم أن جعبتي الثقيلة تحوي ألعاب و حيـَّل و مـُتـَع عديدة تكفيهم .

رغم ابتهاجي بكل الأشياء البسيطة التي تحدث لي ، أو تـُـفـعـَل من أجلي ، أو تـَبدُر مني .. إلا أنني لا أقاوم متعة الإخفاق ، و أنتشي بــِقــِلـَّة حيلتي .

و حين يحدث ذلك ، يخفق معي سكان المدينة .. أخذلهم ، و أخذل نفسي . و تشف جعبتي عن خوائها . و وقتها ، في قلبي ، ينسد شريان المتعة ، و يسقط عليَّ ظلم حمل الجعبة من جديد . لأنني جعلت كل شيء صعب على الجميع .

أياً كان من اختارني .. لم يكن عادلاً معي كما ينبغي !

أحمل جعبتي ، أدور أنظر و أحكم ، و أتخذ قرارات سكان المدينة هؤلاء ، ألاعبهم و أمتعهم على مضض .

أثور على نفسي بيني و بيني ..

لكني أرضى .. و أسعد بمفاتيح الحياة الأربع الملتفة حول أصابعي . مفتاح الحظ و السعادة ، و مفتاح الغنى و التأمل ، و مفتاح تهذيب النفس ، و مفتاح النسيان .

... و هو ، من وهبني ما لم أعتقد أنني سأتمكن من حمله ؛ الــــكــــبــــيـــــر .. قـلـبـه .

و أنظر لعين الشمس صباحات أيامي الصعبة ، و أقول .. صباح الخير ..

16 comments:

Foxology said...

بوست جميلة يا سارة واكتر جزء عجبنى انه بالرغم من الأخفاق ومتعته لكن وجود مفاتيح اربعة مع الأنسان فى اى وقت صعب بيمر بيه فعلا بيكون تأثير وجودها قوى جدا

صباح الخير :)

Sara Swidan said...

Foxology...

شكراً يا فوكسو ..
دايماً إنت أول تعليق !

صباح الخير

و الألوان

CoOl GuY said...

:) ana momken 2a2oul 7aga wa7da en f kteer men el wa2t el ensan mesh beyb2a 3aref howa aih wala ye2dar ye3mel aih aw 2imto el 7a2i2ia ns over stated w nas under bs el valuation only by the people we admires.... w mabrouk 3aliky ;)

واحد من زمن الرسالات said...

هذه اول مرة ادخل علي مدونتك
وللعجب وجدت هذا الموضوع الذي اضررت ان اقرا مواضيع سابقة لكي اعلم مدلوله
فغالبا يطبع علي الانسان شكل معين في التعبير
لكني لم اعرف من الذي تقصدين بكلمة
وهو من وهبني

alzaher said...

حبيت بس أشكرك
you are a very good friend
and a great listener
:)

Foxology said...

اول تعليق ؟؟ المرة دى جت جون صح مخدتش بالى والله :))

صباح النور والألوان :)

Sara Swidan said...

Islam...

إعرف بقى قيمتك الكبيرة .. و اللي تستحقها

Sara Swidan said...

احمد سلام...

ربنا يخليك يا أحمد .. و شكراً على اهتمامك .. و أهلاً بيك !

بيتهيألي لو أخدت بالك من الفصلة .. حتتستوعب اللي إنت بتسأل عنه !!

هو ، الذي وهبني

..

هة؟

Sara Swidan said...

alzaher ...

عيب عليك يا راجل .. شكر إيه بس و بتاع إيه ..

أي وقت !!

Sara Swidan said...

Foxology ...

أحلى حاجة الاجوان الصدفة دي ..

:)

Anonymous said...

مساء الورد

مدونة بريحة البحر وألوان السما

جميلة جدا
اتمنى تشرفيني

Sara Swidan said...

مصطفى السيد سمير...

إيه دة ؟ إيه دة بس ؟؟
جميل أوي الكلام دة ...

شكراً وحياة ربنا ..

أوعدك حزور مدونتك قريب

P=S=Y=C=H=O said...

Yabdo enk fi 7alat nashwa moreba;)
nice post ya bet w you choice a right pic for this post..
keep goin';)

Sara Swidan said...

P=S=Y=C=H=O ...

أنا فعلاً كنت ف نشوة مريبة !!

الصورة كانت مؤقتة .. لكن بما إنها عجبتك . خلاص خليها !

شكراً يا بت ..

ابقي تعالي تاني

m.sobhy1990@gmail.com said...

وأنا بقولك "مساء الخير"يا صاحبة أجمل قهوة.. صبح وليل.

.جامد زى كل مرةPost

Sara Swidan said...

محمد صبحى...

يانهاري !

مساء الفل صبح وليل يا محمد يا صبحي !

شكراً ربنا يخليك ..القهوة منوَّرة بناسها